vrijdag 17 juni 2016

Confituurmaand

                                     

Het begint stilaan traditie te worden, mei en juni zijn dé confituurmaanden bij uitstek hier! Toen ik enkele jaren geleden volmondig 'ja' antwoordde, toen mijn schoonvader vroeg of we 'nog wat aardbeien konden gebruiken', had ik er geen idee van dat hij de dag nadien met de volle 4 kilo kwam aanzetten! Verdubbel deze hoeveelheid nog eens door mijn schoongrootouders,  tel er vervolgens de eigen-kweek-jarrebezekes bij en ik hoef er geen tekeningetje bij te maken dat mijn keuken de laatste weken gewoon bezaaid lag met de rood blozende bezekes. Ideaal dus voor confituur! 

Mijn poepsimpele, maar oh-zo-lekkere en zelfs door de kinderen (en dat wil al iets zeggen!) geliefd receptje:


- nen hoop jarrebezekes (ik weeg nooit af, ik schat hier ongeveer een kilo?)

- enkele verse rabarberstelen (liefst uit den hof...uiteraard)
- suiker (of geleisuiker)

--> snijd de rabarber in stukjes en laat deze warm worden in een pan op het vuur op uw kookplaat in uw keuken in een door u uitgekozen huis in een straat naar keuze


--> als de rabarber wat zacht begint te worden, voeg dan ook de aardbeien toe en laat samen zacht worden


--> indien er grotere stukken aardbei/rabarber in zitten, die te koppig zijn om uiteen te vallen, kan je deze wat plat stampen met de 'purreestoemper' (op deze manier komt er nog meer pectine vrij, hetgeen ervoor zorgt dat de confituur goed gaat binden)


--> voeg uiteindelijk de (pectine)suiker bij. Op de verpakking staat 1 kilo suiker op 1 kilo fruit, maar ik proef gewoon zelf wat ik het lekkerste vind (zoet genoeg, maar niet zodanig dat uw tanden er al uitvallen gewoon nog maar bij een aanblik)


--> goed doorroeren en gedurende enkele minuten laten koken (zie verpakking)


--> ondertussen glazen potjes + metalen deksels steriliseren (drop ze in een pot kokend water en verwijder ze nadien voorzichtig--> ik gebruik daarvoor zo'n tang waarmee je ook stukken taart kan opscheppen, een 'taartenopscheptang')


--> de confituur warm in de gesteriliseerde potjes gieten en meteen omdraaien! 


--> goed laten afkoelen en na 24u omdraaien en op zijn plaats zetten (bij voorkeur koel en donker, een confituurkelder is ideaal, een gewone kelder ook) 


SMAKELIJK ETEN! 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten