dinsdag 15 november 2016

Over Zwarte Pieten (enzo)...


Meningen à la carte de laatste weken, want blijkbaar brengt de 'Zwarte Pieten'- kwestie wel iets teweeg bij mensen... Kindergeluk ligt nu eenmaal erg gevoelig en dat is eigenlijk ook maar terecht.
Toch doet het een mens ook nadenken... Tijdens verhitte discussies worden woorden als 'traditie' en 'stigma's' gestrooid als waren ze letterkoekjes uit de zak van de Zwarte (laat ik hem voor het gemak nog even zo blijven noemen) Piet. Woorden met serieuze betekenissen... woorden waar best wel even stil bij gestaan mag worden.

'Stereotype versus traditie' dus... Maar in hoeverre kan (of mag) je een traditie nog in ere houden als deze andere mensen belachelijk wil maken of zelfs kwetst? Ik denk (HOOP) dat iedereen, die dit leest het er unaniem over eens is, dat het niet de bedoeling mag zijn andere mensen pijn te doen (zij het dan fysiek of psychisch). Ik heb het hier even niet meer over de Zwarte Pieten, die  krijgen deze dagen al genoeg aandacht. Er zou in Kinderland best eens wat dieper in gegaan mogen worden op  'stereotypes'. Wat voor sommigen erg banaal en ludiek lijkt, is het voor anderen helemaal niet! Een streepje inlevingsvermogen lijkt me dan voldoende om het eens vanuit een ander daglicht te bekijken.
WHAT THE HELL IS SHE TALKIN' ABOUT? Hoor ik u zuchten, wel... eigenlijk zit onze kindermedia VOL met stereotypes, die er toch voor zorgen dat er bepaalde vooroordelen gaan ontstaan. Enkele voorbeelden? Met plezier:

- Dikke mensen worden afgestempeld als LUI, GULZIG, SNOEPERS ... daar is 'Mijnheer Spaghetti' wel het levende bewijs van. Dat je als kind met een obesitasprobleem geboren wordt, zal Mijnheer Verhulst worst wezen... (helemaal stigmatiserend wordt het als men er beroepen aan gaat koppelen: postbode kabouter Lui ligt er gelukkig niet wakker van). ZUCHT!

- Ondanks het vele strijden van verscheidene feministenbewegingen blijft 'slank' nu eenmaal het ideale modebeeld! Vooral bij vrouwen/meisjes! Het allermooiste, -knapste, door-menigeen-bewonderde kaboutervrouwtje kreeg de naam 'Smal' (ik denk dat het gewoon niet stereotypischer KAN :-o!). Het figuurtje is niet alleen knap en smal, ze is ook niet meteen de slimste in huis, maar dit terzijde... DIEPERE ZUCHT!

- Brilletjes dragen staat in veel kinderprogramma's gelijk aan de 'wijsneus' van het gezelschap. Het soort persoontjes, die je niet kan uitstaan, maar die wel op alles een (correct) antwoord kunnen formuleren. Brilsmurf kan het u beamen, maar veel lieve kindertjes zien er de lol niet van in.

Gelukkig lijken veel programmamakers zich stilaan bewust te worden van deze achterhaalde typetjes en we kunnen de nieuwe liedjes van K3 over 'meisjes die graag superheld zijn en jongens die zich graag verkleden als prinsesje' alleen maar toejuichen. Maar toch... lijkt het me ook zoo belangrijk om ook hier weer bewust om te gaan. Met wat we onze jonge kinderen tonen, met wat we ze vertellen, met wat of wie we hen als voorbeelden voorgeschoteld geven!  


Ik voel me als mama langs de andere kant enorm bevoorrecht om me zorgen te kunnen maken om dit gevecht 'stereotypes versus tradities'. Er zijn mama's in Syrië, die zich met andere gevechten bezig dienen te houden...
Dit in het achterhoofd houdend... zijn enkele witte Zwarte Pieten met roetvegen in hun gezicht TUSSEN enkele zwarte Zwarte Pieten misschien niet zo erg als ze op het eerste zicht wel lijken? Denk ik dan zo... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten