dinsdag 25 april 2017

Grote wasjes, kleine wasjes...

Het is een tijdje stil geweest in blogland, maar daar zit de paasvakantie uiteraard wel voor iets tussen (lees: geen tijd). Slecht excuus? Misschien wel, maar so be it!

Ondertussen ben ik aan het experimenteren geslagen met het maken van natuurlijke verzorgmiddeltjes. Sommige onder jullie vroegen me om een aantal receptjes te delen, dus hieronder mijn voorlopig best bevonden middeltjes:

DEO:

Dit is écht de moeite! Ik ging er aanvankelijk nog vanuit dat geen enkele zelfgemaakte deo ging kunnen tippen aan de varianten uit de winkel, maar niets is minder waar. Deze deo doet wat hij hoort te doen (zweetgeurtjes weg houden), smeert gemakkelijk uit (zonder vlekken) en momenteel ook ideaal van textuur en geur énnn last but certainly not least: bevat dus uitsluitend GOEDE dingen (wat over de winkelbroertjes en -zusjes niet gezegd kan worden --> aluminium, alcohol... zijn allemaal NIET ok!):

Ik gebruikte een klein weckpotje (te koop bij ikea per drie) en vulde dit met volgend mengsel:

8 el maizena (ik heb dat zelf niet dus ik gebruikte arrowroot, maar laat dit jullie er niet van weerhouden de maizena-versie te proberen)
8 el baking soda (ik koop deze online via pit-pit.com)
6 el gesmolten kokosolie
enkele druppels etherische olie (ik gebruikte lavendel)

In een papje onder mekaar mengen en in je weckpotje doen en klaar!! Alleen een beetje uitkijken bij warmer weer, want dan wordt de kokosolie dus vloeibaar en smeerrt je deo minder makkelijk uit (ik zet hem dan even in de koelkast).

WASMIDDEL:

Zie vorige blog! Soms heb ik het gevoel dat er toch nog wat vlekken op mijn kleding zit... maar toen ik overschakelde op mijn vorig wasmiddel had ik dat eerlijk gezegd ook nog... Ik wissel nu dus een beetje af tussen het ene en het andere.

VLOERREINIGER:

Zie vorige blog! Ik gebruik mijn wasmiddel dus evengoed als vloerreiniger en hier ben ik dan weer wel supertevreden over!

WASVERZACHTER:

1 kopje baking soda
6 kopjes azijn
etherische olie

Let op! De baking soda en azijn beginnen samen enorm te bruisen, voeg de azijn daarom stapsgewijs toe en blijf. Indien je het mengsel in een plastic fles giet, laat je deze best open staan tot alles wat is uitgebruisd. Ik merk op dat er telkens een laagje baking soda naar de bodem van de fles zakt, daarom schud ik voor elk gebruik flink met de fles én draai ik vervolgens ook snel het dopje van de fles open zodat je niet plots met een kleine explosie zit :-).

SHAMPOO:

HELP!! Hier heb ik nog steeds geen absoluut goed recept voor gevonden. Ik probeerde volgend recep uit:

- 16 gr natuurzeep (dat kan olijfzeep, castillezeep... zijn, ik gebruikte een blok van weleda)
- 1l kokend water

Op zich maakte dit het haar wel schoon, maar door de moeilijk 'inkneedbare' structuur vond ik hem niet makkelijk in gebruik en gebruikte ik er bovendien weer veeeeeel meer van dan bij een gewone shampoo.
Dan heb ik een tijdje geprobeerd onze haren te wassen louter en alleen met de BLOK natuurzeep en eerlijk is eerlijk... dit werkte evengoed (iets minder gekokkerel dus).

Eigenlijk werkt het wassen met water ook best prima, ZEKER bij zoonlief met zijn prachtig dikke blonde manen!

Alleen... zucht... eerlijk is eerlijk... miste ik soms wel écht die frisse geur van pasgewassen kinderhaartjes en ben vervolgens weer in de val gestapt en opnieuw shampoo uit de winkel gekocht (shame on me!). Maar ach... alles is een leerproces, dus ik blijf voorlopig een beetje afwisselen tussen dit alles (blok zeep, geen zeep, winkelshampoo...).

Verder gebruiken we hier erg veel kokosolie voor allerlei dingen: kokosolie + wat etherische olie laten afkoelen en je kan dat gebruiken als lippenbalsem (of zalfje op bijv. muggenbeten of geschaafde knietjes). Gebruik je een antibacteriële olie zoals bijv. tea tree heb je meteen ook een ontsmettend zalfje in huis (mama's met erg jonge kindjes: tea tree is nog niet geschikt voor de allerjongsten, een alternatief is ravinsara deze is wél geschikt voor baby's en peuters!!).

Ziezo ondertussen blijf ik recepten opzoeken en uitproberen! De échte aanraders zal ik jullie niet weerhouden en kom ik nog wel posten ;-)!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten