vrijdag 28 oktober 2016

Halloween...

Wat ooit leuk en gezellig spannend moest zijn, is ondertussen uitgegroeid tot een ware nachtmerrie... Wapperende spoken aan deurgevels, griezelige zombies, overal spinnenwebben, schel lachende heksen met pukkels op hun neus en skeletten aan het raam... We doen er al een tijdje niet meer aan mee. Het is allemaal al een tijdje 'te veel'...
Ik stond vroeger nooit eerder stil bij wat dit goedbedoelde, 'leuke' feest niet kon veroorzaken bij (jonge) kinderen! Gek! En dat terwijl ik zelf vroeger hét schrikkescheetje bij uitstek was! 

Sommige dingen leer je pas als je ze zelf van kortbij meemaakt zeker? Onze zoon eet al dagen minder goed 's middags ('ik vind de versiering in het eethuisje NIET leuk mama!') en ook het superleuke griezelboek met leuke geluidjes bij de logopedist wees hij subtiel (of minder subtiel) af. Deze stoere ridder heeft het al benauwd bij het aanschouwen van het kaboutertje in Tivoli, laat staan dat hij zit te wachten op spinnewebben en spoken (maar laat ik dit niet gezegd hebben, in al zijn stoerheid zal hij dit niet luidop durven toegeven).

Eigenlijk zie ik het al jarenlang. Toen ik nog werkte als kleuterjuf, zag ik dat deze dagen voor veel kleuters écht, maar dan ook écht niet leuk waren! Met als apotheose dé vrijdag voor de herfstvakantie: HALLOWEEN op school! Heerlijk akelig geschminkte gezichten, gruwelijke maskers, vieze attributen, zombies, spoken, heksen, bloed, bijlen door hoofden... Het lijkt allemaal zo onschuldig, banaal en plezant! Maar ik zie/zag ook de andere kant: de huilende snoetjes aan de schoolpoort, bibberende tranen in doodsbange oogjes en tot slot kids die allesbehalve nog zin hebben om die avond te gaan slapen! Geen énkele peuter zit hierop te wachten! Waarom is een wit geschminkt gezichtje en laken over je hoofd niet voldoende? Een leuk uitziend heksenjurkje of tovenaarsbroek? Alles lijkt tegenwoordig zoooo 'over the top' te moeten om nog 'mee te zijn'... Kinderen, die moeite hebben met het onderscheid tussen werkelijkheid en fantasie vinden er werkelijk NIKS aan! 

Ik ben dan ook erg blij dat mijn kids op een school zitten waar de griezeligheid aan banden gelegd wordt en waar er de ouders gevraagd wordt om niet te 'overdrijven', om ook eens aan de jongere (én gevoelige) kindjes te denken... Maar als ik op facebook het ene eng verklede/geschminkte/van attributen voorziene kind na het andere zie passeren, stel ik mezelf nog maar 1 vraag: hoeveel kindjes gaan er deze nacht fijn in slaap vallen? Ik ben in dezelfde vallen getrapt, stond er niet bij stil, maar nu ik zelf aan de andere kant van de schoolpoort sta, voel ik mee met alle mama's die me vroeger even kwamen toefluisteren dat hun kind wel een dagje zou 'skippen' die dag.

Verder wens ik jullie alvast  een fijn, maar vooral sfeervolle Halloween! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten