dinsdag 24 januari 2017

Kleine grootse dingen...

Wat kan ik toch genieten van die kleine dingen in ons gezinnetje, die het leven net dat ietsje meer kleur geven en die vaak niet eens geld hoeven te kosten. Soms gebeuren ze geheel onverwachts, soms gepland, maar altijd geven ze je zo'n warm gevoel vanbinnen.

Ons gezin heeft het niet nodig om elk weekend grote uitstappen te maken, integendeel... Niet alleen door het 'autisme-verhaal' (wat het automatisch al minder makkelijk maakt om grote uitstappen te maken), maar ook omdat we het zelf niet echt nodig hebben... Toch kan je als mama heel gemakkelijk zorgen voor 'warmte' binnen je nest, zonder dat je daardoor dus naar buiten hoeft te vliegen.
Hier zijn enkele voorbeelden, waar ik ENORM van kan genieten en die me een echt warm 'oermoedergevoel' geven (hihihi dat woord lijkt gestolen uit een of ander Urbanus-lied):

- PANNENKOEKEN BAKKEN! Elk warm gezin heeft op tijd nood aan PANNENKOEKEN! Ik bak ze ondertussen samen met de kindjes en het wordt des te leuker als we de eitjes van onze kippen kunnen gebruiken, want dan kost het écht bijna niks!

- Samen lekker in bad! Vooral de jongste kan zoooo genieten van een badje samen. Mijn benen worden dan ineens glijbanen, we spelen 'hotelzeepjesrace' (waarbij je zo'n zeepje moet proberen vinden in het water en proberen vast te houden zonder te laten vallen --> hoe kleiner het zeepje, hoe grappiger het spel), en samen bellen blazen tussen onze vingers blijft topfavoriet!

- Onverwacht een sneeuwbui 's avonds na school: hupsakee donker of niet: laarzen aan en naar buiten!!

- Samen kokerellen: zelfgemaakte pizza's samen beleggen, smoothies maken, chocolade lolly's (chocolade smelten en in vormpjes gieten), koekjes/cake bakken...

- Voorlezen! Door mezelf of grote zus, die er ondertussen ook al aardig wat van kan en niets liever doet! (Roald Dahl is momenteel zowat haar idool :D). Samen onderuitgezakt in de zetel, allemaal dicht bij mekaar gekleefd...

- Gaan wandelen in het bos en daar eigenlijk alleen maar toekijken hoe de mooiste sprookjesverhalen worden verzonnen, de grappigste kampen gebouwd worden tussen de takken, het meest interessante (ahum) knutselmateriaal mee naar huis gesjouwd wordt... (hmmm al denk ik -eerlijk toegegeven- dat dit laatste vooral de kinderen een warm gevoel bezorgd).

- Eerlijk is eerlijk, ik ben niet meteen de grote 'meespeelmama'. Ik doe dat nu eenmaal niet altijd even graag en vind dat ook helemaal ok (om dat dus NIET leuk te vinden). Sommige dingen zijn dan weer wél echt leuk om samen te spelen: zoals met de lego (hoe lang is het geleden dat je zelf nog eens een huisje bouwde) --> al dan niet met stappenplannetjes waar zoonlief momenteel gek op is, een LEUK gezelschapsspel (alleen de leuke!), puzzelen...

- Waar mij hart helemaal warm van wordt, zijn de vele shows, die hier worden opgevoerd: dansacts, goocheltruuks, toneelvoorstellingen, poppenkastjes... Onze oudste dochter kan ongelooflijk goed regisseren en in een mum van tijd iets in mekaar steken waarin elk kind hier een rolletje krijgt.  Superleuk om naar te kijken en hey... ik hoef er alleen maar mijn kont voor op de grond te planten (op een lekker zacht kussentje dat vooraf door hen werd klaargelegd... uiteraard) en de grappigste/ontroerendste momenten worden voor mijn neus neergezet!

Om dus maar te zeggen dat het echt niet elk weekend: zwembad, (binnen)speeltuin, shoppingcenter of pretpark hoeft te zijn :-).


Wat maakt jullie harten warm? Wat zijn voor jullie kleine, grootse momenten? Laat het hieronder weten!! 

Hieronder nog enkele kiekjes van de kiekjes (tijdens kleine grootse momenten):




 De jongste voelde er meer voor om in het konijnenhok te kruipen (om daar vervolgens plat op haar buik tussen de keuteltjes te gaan liggen - lang leve de wasmachine!) :-)... sjah ieder haar ding natuurlijk...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten