woensdag 25 januari 2017

Omdat het niet altijd over kinderen moet gaan...

... dan maar over de was...

Ik ben gefascineerd door mensen hun manier van leven en het boeit me om te zien hoeveel variatie je daarin terugvindt, zalig! Zo volg ik ook enkele blogsters, die zich bezig houden met ecologisch leven en dat boeit me enorm... Ondanks het feit dat wijzelf ook enorm ons best doen om ons steentje bij te dragen om in een 'schonere' wereld te leven, geef ik ook toe dat ik sommige dingen wat vergezocht... of beter gezegd: moeilijker haalbaar vind binnen ons gezin.

Ik heb mezelf een tijdje geleden belooft om veel beter naar mezelf te leren luisteren en enkel nog dingen te doen, die me energie terug geven. Dus sommige dingen, hoe ecologisch ook, passen gewoonweg NIET bij mij en daarom doe ik ze ook niet of ik probeer ze uit en zie dan weer wel... Zo geef ik gerust toe dat ik bijv. enorm gehecht ben aan het comfort van onze auto, die gebruik ik dan ook dagelijks. Andere dingen voelen dan wel weer helemaal ok en geven me veel energie terug. Zo houden we kipjes om de afvalberg te verkleinen binnen ons gezin, gebruikte ik herbruikbare katoenen luiers toen ik nog baby's/peuters had, hang ik mijn was te drogen als het mooi weer is, probeer ik zo min mogelijk verpakte groenten/fruit te kopen, gebruik ik geregeld natuurproducten om mijn huis mee schoon te maken (soda, azijn...), kies ik vaak voor biologische producten, probeer ik ook wat met etherische oliën te werken ipv chemische geurstoffen en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan...

Eigenlijk ga ik dus een beetje na wat er zich zoal op de 'ecomarkt' bevindt en maak vervolgens mijn (bewuste!) keuze. Zoals nu dus... de website van Greenevelien inspireerde me al een tijdje, maar nog nooit nam ik eigenlijk de tijd om effectief eens iets uit te proberen.

 TOT GISTEREN!!

Op haar site staat een filmpje waarin uitgelegd wordt hoe je zelf wasmiddel maakt. Bovendien zou je met dit wasmiddel ook de vaat kunnen doen en de vloeren schoonmaken... Aangezien de ingrediëntenlijst niet superlang is én de producten niet duur, besloot ik het gewoon eens uit te testen en de resultaten wil ik met veel plezier en liefde met jullie delen. 


HOE WERKT HET?

Je neemt/koopt SODA en wat ouderwetse SUNLIGHT zeep (deze laatste kan nog ecologischer, binnenkort probeer ik eens wat andere olijfzepen uit enzo) en indien gewenst kan je ook nog wat etherische olie toevoegen (is niet noodzakelijk).

 Je brengt 5l water aan de kook en raspt 80gr sunlight (te koop aan:1,69 euro voor 150 gr). Vervolgens voeg je de zeepvlokken toe en giet nadien ook de soda bij het sopje (te koop aan 1,29 euro voor 1000 gr)--> omgerekend is dat een 16gram per liter (aangezien dit een test was, wilde ik beginnen met een liter). Kijk nu eens hoe ongelooflijk weinig je maar nodig hebt voor 1 liter wasmiddel!!


 De zeepvlokjes en soda mooi laten oplossen in het water en indien gewenst ook de etherische olie toevoegen. Gebruik liefst échte etherische olie, geen geurolietjes van 2 of 3 euro per stuk --> een betrouwbaar merk is PRANAROM. Laat het mengsel even afkoelen en giet het vervolgens in een lege fles. Eerst is het sopje nog erg vloeibaar (even vloeibaar als water), maar naarmate de fles afkoelt, wordt het wasmiddel dikker en dikker.


Klaar! Mijn grote test kon beginnen... voor de zekerheid nam ik een oud laken, waar mijn kids mee buiten spelen (moest er dan toch iets misgaan, dan tenminste niet met onze kleren). Ik maakte het even goed vuil buiten :-)! (geen enkele Dash-reclame doet me dit zo goed na!)


Ik gebruikte zelf zilverbalsem spar als etherische olie (wilde eerst lavendel gebruiken, maar aangezien de sunlight van zichzelf al een citroenige geur heeft, besloot ik er iets pittigers aan toe te voegen).


Mijn eerste indruk was eerder kritisch... Het zeepsopje dikte maar niet in, zoals beloofd werd in het filmpje en het rook... speciaal zal ik maar zeggen... 

Maarrr... ik bleek te snel te zijn, want inmiddels koelde de fles goed af en dikte het product toch mooi in. Nu ja, wat je 'mooi' kan noemen natuurlijk: een dikke blubberig/slijmerige substantie ontstond, maar sjah... 't is zeep natuurlijk he! (hey what dit you expect?!)


Dan maar meteen het wasje draaien ennn.... TADAAAA!!! Laken proper énn rook best nog fris ook. Om het helemaal ecologisch te houden, verving ik deze keer ook de wasverzachter door azijn en zelfs deze geur kwam er nog amper door na het wassen (je ruikt het nog wel een beetje, maar stoort helemaal niet en ruikt eerder fris dan zurig). 


Klaar voor de échte test dan... de échte was... Ik las hier en daar dat soda een licht blekende werking kan hebben, maar dat die eigenlijk te verwaarlozen valt. Dus probeerde ik het gelijk een keertje uit op mijn felblauwe was. Spannend zenne, maar als je iets doet, moet je het meteen maar goed doen he! Ik bleef kritisch, want tijdens het wassen merkte ik amper iets van schuim op in de wasmachine (wat normaal gezien bij andere producten toch wel zo is) en vroeg me af of die was nu écht wel schoon zou worden. Maar geloof het of niet: de was kwam er volledig properkes uit (zelfs redelijk straffe vlekken op de jongste haar pyjama waren weg) énnn rook écht fris! 

Wat mij betreft: experiment geslaagd! Ik kan al niet wachten vooraleer mijn andere bussen normaal product leeg zijn, om die dan te kunnen hervullen met het zelfgemaakte product. Stukken ecologischer en bovendien ook nog eens stukken goedkoper!! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten